3. september 2014

Håndskrifterne er kommet på mærkerne

Post Danmark har udgivet udsnit af to håndskrifter fra Den Arnamagnæanske Samling på frimærker.

Til daglig ligger samlingens håndskrifter i tryg forvaring på Stofnun Árna Magnússonar i Reykjavík og i boksen på Nordisk Forskningsinstitut, og normalt er samlingen alene tilgængelig for forskere. Men med Post Danmarks udgivelse af to frimærker med en værdi af 9 og 14 kroner i smukt detaljerede tryk kan alle interesserede få en fornemmelse af hvad der gemmer sig i universiteternes specialbyggede boksrum.

De to mærker er fragmenter af henholdsvis Valdemars Sjællandske lov og Njals saga:

Valdemars Sjællandske Lov fra slutningen af 1200-tallet med det smukke initial 'F'.

Njals Saga fra midten af 1300-tallet med en hest i initialet.

Tidligere på året lancerede Nordisk Forskningsinstitut formidlingssitet haandskrift.ku.dk, hvor alle i elektronisk form kan bladre i skrifterne og opleve arven fra middelalderen på egen hånd og få en grundig indføring i samlingen.

Du kan læse mere om de to håndskrifter på frimærkerne i Post Danmarks blad Journal.

De originale håndskrifter

Udgaverne på frimærkerne er blevet kraftigt bearbejdet digitalt for at fremstå tydeligt. Især håndskriftet med Njals saga kan være vanskeligt at læse i originaludgaven.

Her nedenfor ses billeder som i højere grad viser hvordan originalerne tager sig ud når man sidder med dem frem for sig (klik på billederne for at se en større udgave):

Njals saga originaludgave 1

Njals saga originaludgave 2