3. december 2010

NFI deltager i udvikling af nyt nordisk masterprogram

Nordisk Ministerråd har valgt at give støtte til seks projekter: se dem her.

Der var 34 projektansøgninger, og alle blev vurderet af et internationalt fagråd.

Et af de valgte projekter er udvikling af et internationalt undervisningsprogram i nordiske middelalderstudier kaldet Viking and Medieval Norse Studies. Programmet koordineres af Det Humanistiske Fakultet ved Islands Universitet; andre deltagere er Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum i Reykjavík, Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo, Nordisk Institut ved Aarhus Universitet og Nordisk Forskningsinstitut ved Københavns Universitet.

Students with manuscript

Det 2-årige tværfaglige program består af 2 semestre ved Islands Universitet med undervisning i basale færdigheder i sprog og tekstvidenskab. Tredje semester skal tilbringes ved et af de andre samarbejdende universitetsinstitutter, mens det afsluttende projekt (speciale) kan skrives ved det samarbejdsuniversitet som den studerende ønsker.

Undervisningen, der forgår på engelsk, er åben for studerende fra hele verden, og det forventes at mellem 25 og 35 studerende kan optages hvert år. Lærerkræfterne er filologer, litterater, historikere, arkæologer, etnologer og religionshistorikere fra de fem deltagende institutioner som vil arbejde sammen om at skabe et innovativt, internationalt og forskningsorienteret studiemiljø.