Individual differences in syntactic comprehension: Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Individual differences in syntactic comprehension : Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children. / Nielsen, Jessie Leigh.

København : Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2022. 157 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Nielsen, JL 2022, Individual differences in syntactic comprehension: Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, København.

APA

Nielsen, J. L. (2022). Individual differences in syntactic comprehension: Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

Vancouver

Nielsen JL. Individual differences in syntactic comprehension: Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children. København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2022. 157 p.

Author

Nielsen, Jessie Leigh. / Individual differences in syntactic comprehension : Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children. København : Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2022. 157 p.

Bibtex

@phdthesis{f9e4b72ab8b34237b9ad5cb1dc03ade2,
title = "Individual differences in syntactic comprehension: Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children",
abstract = "Denne afhandling unders{\o}ger gennem fire artikler forholdet mellem syntaksforst{\aa}else og l{\ae}seforst{\aa}else blandt elever p{\aa} mellemtrinnet og metodiske problemstillinger forbundet med dette unders{\o}gelsesfelt. Afhandlingen best{\aa}r af fire artikler. De f{\o}rste to artikler unders{\o}ger dimensionaliteten af syntaksforst{\aa}else og ordforr{\aa}d og forholdet mellem syntaksforst{\aa}else og l{\ae}seforst{\aa}else. Begge artikler finder at syntaksforst{\aa}else og ordforr{\aa}d udg{\o}r separate kilder til individuelle forskelle i sprogforst{\aa}else, og at syntaksforst{\aa}else forklarer unik variation i l{\ae}seforst{\aa}else efter at have kontrolleret for ordafkodning, ordforr{\aa}d og arbejdshukommelse. Disse resultater indikerer atsyntaksforst{\aa}elsesevne og ordforr{\aa}dsst{\o}rrelse varierer delvist uafh{\ae}ngigt af hinanden, og at nogle b{\o}rn har vanskeligheder med at forst{\aa} tekster fordi de har sv{\ae}rt ved at bruge syntaktiske signaler til at s{\ae}tte betydningen af individuelle ord sammen til propositioner.De sidste to artikler i afhandlingen har en mere metodisk tilgang og unders{\o}gerhvordan testformat p{\aa}virker hvad syntaksforst{\aa}elsestest m{\aa}ler. En af artiklerne fokuserer p{\aa} det at syntaksforst{\aa}elsestest tester forst{\aa}elsen af s{\ae}tninger som adskiller sig fra den slags s{\ae}tninger b{\o}rn har brug for at forst{\aa} i praksis. Mere specifikt indeholder tests{\ae}tninger ofte flere diskursivt nye leksikalske nominalfraser, hvilket muligvis stiller store krav til leksikalsk adgangseffektivitet. Artiklen finder at selvom b{\o}rns forst{\aa}elsespr{\ae}cision bliver signifikant p{\aa}virket af tilstedev{\ae}relsen af nye leksikalske nominalfraser, s{\aa} er effekterne s{\aa} sm{\aa} at de sandsynligvis ikke har praktiske konsekvenser. Ydermere synes syntaksforst{\aa}elsestest at m{\aa}le de samme individuelle forskelle uanset om nominalfraserne er diskursivt nye eller ej. Den anden metodiske artikel sammenligner tre forskellige formater af syntaksforst{\aa}elsestest: TROG-2,s{\ae}tningsgentagelse og whodunnit. Artiklen finder at de tre test kun delvist m{\aa}ler det samme konstrukt p{\aa} trods af at de beskrives som m{\aa}l for det samme. Som det nok vigtigste resultat viser s{\ae}tningsgentagelse sig at v{\ae}re mere et generelt sprogforst{\aa}elsesm{\aa}l end et m{\aa}l for specifikt syntaksforst{\aa}else, og i mods{\ae}tning til TROG-2 og whodunnit-testen forklarer s{\ae}tningsgentagelse ikke signifikant variation i l{\ae}seforst{\aa}else efter kontrolm{\aa}l. Denne forskel mellem testformater kan i nogen grad forklare hvorfor nogen studier ikke finder et unikt bidrag fra syntaksforst{\aa}else til l{\ae}seforst{\aa}else. Samlet set finder afhandlingen bel{\ae}g for at individuelle forskelle i syntaksforst{\aa}else udg{\o}r en kilde til individuelle forskelle i l{\ae}seforst{\aa}else. Det n{\ae}ste skridt for fremtidige studier er at unders{\o}ge om og hvordan man kan forbedre b{\o}rns l{\ae}seforst{\aa}elsesf{\ae}rdigheder ved at instruere i syntaksforst{\aa}else.",
author = "Nielsen, {Jessie Leigh}",
year = "2022",
month = sep,
day = "30",
language = "English",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Individual differences in syntactic comprehension

T2 - Assessment, construct dimensionality, and the relation to reading comprehension among middle school children

AU - Nielsen, Jessie Leigh

PY - 2022/9/30

Y1 - 2022/9/30

N2 - Denne afhandling undersøger gennem fire artikler forholdet mellem syntaksforståelse og læseforståelse blandt elever på mellemtrinnet og metodiske problemstillinger forbundet med dette undersøgelsesfelt. Afhandlingen består af fire artikler. De første to artikler undersøger dimensionaliteten af syntaksforståelse og ordforråd og forholdet mellem syntaksforståelse og læseforståelse. Begge artikler finder at syntaksforståelse og ordforråd udgør separate kilder til individuelle forskelle i sprogforståelse, og at syntaksforståelse forklarer unik variation i læseforståelse efter at have kontrolleret for ordafkodning, ordforråd og arbejdshukommelse. Disse resultater indikerer atsyntaksforståelsesevne og ordforrådsstørrelse varierer delvist uafhængigt af hinanden, og at nogle børn har vanskeligheder med at forstå tekster fordi de har svært ved at bruge syntaktiske signaler til at sætte betydningen af individuelle ord sammen til propositioner.De sidste to artikler i afhandlingen har en mere metodisk tilgang og undersøgerhvordan testformat påvirker hvad syntaksforståelsestest måler. En af artiklerne fokuserer på det at syntaksforståelsestest tester forståelsen af sætninger som adskiller sig fra den slags sætninger børn har brug for at forstå i praksis. Mere specifikt indeholder testsætninger ofte flere diskursivt nye leksikalske nominalfraser, hvilket muligvis stiller store krav til leksikalsk adgangseffektivitet. Artiklen finder at selvom børns forståelsespræcision bliver signifikant påvirket af tilstedeværelsen af nye leksikalske nominalfraser, så er effekterne så små at de sandsynligvis ikke har praktiske konsekvenser. Ydermere synes syntaksforståelsestest at måle de samme individuelle forskelle uanset om nominalfraserne er diskursivt nye eller ej. Den anden metodiske artikel sammenligner tre forskellige formater af syntaksforståelsestest: TROG-2,sætningsgentagelse og whodunnit. Artiklen finder at de tre test kun delvist måler det samme konstrukt på trods af at de beskrives som mål for det samme. Som det nok vigtigste resultat viser sætningsgentagelse sig at være mere et generelt sprogforståelsesmål end et mål for specifikt syntaksforståelse, og i modsætning til TROG-2 og whodunnit-testen forklarer sætningsgentagelse ikke signifikant variation i læseforståelse efter kontrolmål. Denne forskel mellem testformater kan i nogen grad forklare hvorfor nogen studier ikke finder et unikt bidrag fra syntaksforståelse til læseforståelse. Samlet set finder afhandlingen belæg for at individuelle forskelle i syntaksforståelse udgør en kilde til individuelle forskelle i læseforståelse. Det næste skridt for fremtidige studier er at undersøge om og hvordan man kan forbedre børns læseforståelsesfærdigheder ved at instruere i syntaksforståelse.

AB - Denne afhandling undersøger gennem fire artikler forholdet mellem syntaksforståelse og læseforståelse blandt elever på mellemtrinnet og metodiske problemstillinger forbundet med dette undersøgelsesfelt. Afhandlingen består af fire artikler. De første to artikler undersøger dimensionaliteten af syntaksforståelse og ordforråd og forholdet mellem syntaksforståelse og læseforståelse. Begge artikler finder at syntaksforståelse og ordforråd udgør separate kilder til individuelle forskelle i sprogforståelse, og at syntaksforståelse forklarer unik variation i læseforståelse efter at have kontrolleret for ordafkodning, ordforråd og arbejdshukommelse. Disse resultater indikerer atsyntaksforståelsesevne og ordforrådsstørrelse varierer delvist uafhængigt af hinanden, og at nogle børn har vanskeligheder med at forstå tekster fordi de har svært ved at bruge syntaktiske signaler til at sætte betydningen af individuelle ord sammen til propositioner.De sidste to artikler i afhandlingen har en mere metodisk tilgang og undersøgerhvordan testformat påvirker hvad syntaksforståelsestest måler. En af artiklerne fokuserer på det at syntaksforståelsestest tester forståelsen af sætninger som adskiller sig fra den slags sætninger børn har brug for at forstå i praksis. Mere specifikt indeholder testsætninger ofte flere diskursivt nye leksikalske nominalfraser, hvilket muligvis stiller store krav til leksikalsk adgangseffektivitet. Artiklen finder at selvom børns forståelsespræcision bliver signifikant påvirket af tilstedeværelsen af nye leksikalske nominalfraser, så er effekterne så små at de sandsynligvis ikke har praktiske konsekvenser. Ydermere synes syntaksforståelsestest at måle de samme individuelle forskelle uanset om nominalfraserne er diskursivt nye eller ej. Den anden metodiske artikel sammenligner tre forskellige formater af syntaksforståelsestest: TROG-2,sætningsgentagelse og whodunnit. Artiklen finder at de tre test kun delvist måler det samme konstrukt på trods af at de beskrives som mål for det samme. Som det nok vigtigste resultat viser sætningsgentagelse sig at være mere et generelt sprogforståelsesmål end et mål for specifikt syntaksforståelse, og i modsætning til TROG-2 og whodunnit-testen forklarer sætningsgentagelse ikke signifikant variation i læseforståelse efter kontrolmål. Denne forskel mellem testformater kan i nogen grad forklare hvorfor nogen studier ikke finder et unikt bidrag fra syntaksforståelse til læseforståelse. Samlet set finder afhandlingen belæg for at individuelle forskelle i syntaksforståelse udgør en kilde til individuelle forskelle i læseforståelse. Det næste skridt for fremtidige studier er at undersøge om og hvordan man kan forbedre børns læseforståelsesfærdigheder ved at instruere i syntaksforståelse.

M3 - Ph.D. thesis

BT - Individual differences in syntactic comprehension

PB - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

CY - København

ER -

ID: 332603241